Top 8 voeding voor een mooie huid

Eet gezond voor een mooie huid!

1-Worteltjes

Misschien heb je wel eens het woord ‘retinol’ op je potje antirimpelcrème zien staan. Het is namelijk een populair ingrediënt in producten die huidveroudering zouden tegengaan. Retinol is niets anders dan vitamine A.

Je hebt vitamine A nodig voor de aanmaak van cellen en de weefselstructuur van de huid. Het zit in grote hoeveelheden in lever en wordt vaak aan margarine, halvarine en bak- en braadproducten toegevoegd. Bovendien maakt je lichaam vitamine A aan uit zogenaamde carotenoïden en die zitten bijvoorbeeld in worteltjes.

2-Spruitjes

Voor velen een ‘jeugdtrauma’, maar wist je dat deze minikooltjes meer vitamine C bevatten dan sinaasappels? Vitamine C is onder meer nodig voor de vorming van bindweefsel en zorgt voor een stevige huid.

Lust je nog steeds geen spruitjes? Ook (citrus)fruit, aardappelen, koolsoorten, kiwi’s, bessen en aardbeien zijn rijk aan vitamine C.

 

3-Zonnebloemolie

Nog zo’n vitamine die je vaak tegenkomt in huidverzorgingsproducten is vitamine E. Hoewel niet is aangetoond dat smeren met vitamine E helpt, is het wel belangrijk om via je voeding voldoende vitamine E binnen te krijgen. Het is een antioxidant die je cellen beschermt tegen vrije radicalen.

Plantaardige oliën en plantaardige producten als granen, noten, zaden, groenten en fruit zitten vol met vitamine E.

 

4-Eieren

Het zogenaamde vitamine B-complex is ook onmisbaar voor je huid en haar. Het bestaat uit acht vitamines. Vooral B2, B3 en B8 zijn belangrijk voor een gezonde huid.

Melk en melkproducten, vlees(waren), groente, fruit, eieren, brood en graanproducten leveren veel vitamine B2. B3 vind je vooral in vlees en vis, graanproducten, groenten en fruit. B8 zit onder andere in eieren, melk, sojaproducten, noten en pinda’s.

 

5-Brood

Naast vitamines zijn er ook een aantal mineralen belangrijk voor je huid: jodium, koper en zink. Een koper- of zinktekort komt in Nederland vrijwel niet voor. Je hebt maar een heel klein beetje van deze spoorelementen nodig en ze zitten in allerlei voedingsmiddelen.

De meeste mensen krijgen ook ‘vanzelf’ genoeg jodium binnen via hun voeding. Niet omdat het er van nature in zit, maar omdat het toegevoegd wordt aan brood(vervangers), vleesproducten en zout. Een tekort ontstaat alleen als je geen zout gebruikt waar jodium in of zit als je te weinig brood eet.

 

6-Zalm

Omega-3-vetzuren kunnen ook bijdragen aan een gezonde huid. Er zijn studies die aantonen dat ze een gunstige invloed hebben op eczeem en allergieën, maar hoeveel omega-3-vetzuren je daarvoor binnen moet krijgen, is nog niet duidelijk. Ook een droge huid kan er baat bij hebben. Daarnaast zijn er aanwijzingen dat omega-3-vetzuren beschermen tegen hart- en vaatziekten.

Vooral in vette vis zit veel omega-3. De Gezondheidsraad adviseert om twee keer per week vis op tafel te zetten, waarvan minstens een keer een vette soort, zoals makreel, zalm, paling, haring, sardines en forel.

 

7-Tomaten

Je beschermt je huid het beste tegen veroudering en de schadelijke effecten van de zon door je goed in te smeren met zonnebrandcrème. Maar wist je dat tomaten ook een beetje kunnen helpen?

Daarin zit namelijk lycopeen. Dit stofje geeft de rode kleur aan tomaten en is een antioxidant die de huid zou behoeden voor verbranding en veroudering als gevolg van zonlicht. Vooral tomatenproducten zoals tomatensap, -soep en ketchup zijn rijk aan dit stofje.

 

8. Water

Je hebt vast wel eens gehoord dat je van veel water drinken een stralende huid krijgt. Dat is een fabeltje, er is geen bewijs dat water je huid van binnenuit hydrateert.

Toch is het wel belangrijk om voldoende water te drinken. Droog je uit, dan wordt je huid minder elastisch en wat slapper. Dagelijks 1,5 liter drinken is voldoende om dat te voorkomen. Van veel extra drinken wordt je huid niet mooier.

 

Dit vind je misschien ook leuk...

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir